Ad Code

Responsive Advertisement

Recent in Technology

Responsive Advertisement

Tak Perlu Mengelabah, Ada Cara Baca Mesej WhatsApp Yang Telah Dipadamkan



Siapa yang tidak tahu aplikasi mesej WhatsApp. Aplikasi menghantar mesej ini sangat popular bersama dengan kehadiran telefon bimbit dengan ciri-ciri canggih.

Tidak dapat dielakkan, WhatsApp telah mula mengalihkan kedudukan SMS sebagai perkhidmatan mese dan dinilai sebagai aplikasi yang ringan dengan pelbagai ciri menarik.

Selain menghantar teks, pengguna juga boleh berkongsi foto, video, bunyi dan fail. Di samping itu, WhatsApp juga boleh membenarkan pengguna membuat panggilan suara dan video secara percuma.

1.Ciri Padam Mesej WhatsApp



Banyak kemudahan yang diperolehi ketika menghantar mesej menggunakan WhatsApp. Salah satu ciri penghantaran WhatsApp yang dianggap menjadikan pengguna lebih mudah adalah ciri padam mesej. Ciri mesej padam atau yang lazim dikenali sebagai ciri ‘padam untuk semua orang’ membolehkan pengguna memadam atau menarik balik mesej yang telah dihantar sebelum ini.

Penghapusan ini mungkin bagi pengguna yang tersilap menghantar mesej atau mesej yang ditaip. Ciri ini telah dialu-alukan oleh pengguna WhatsApp sejak dilaksanakan pada tahun 2017. Walau bagaimanapun, penggunaan ciri ini terhad oleh masa, yang bermaksud bahawa tidak semua mesej yang dihantar secara salah boleh dihapuskan seperti yang dikehendaki oleh pengguna.


Oleh itu, pengguna tidak boleh memadam semua mesej yang dihantar kepada pihak lain. Walaupun dianggap banyak bantuan apabila salah menghantar atau kesilapan, kadang-kadang mesej memadam ciri ini juga boleh menimbulkan perasaan ingin tahu.

Anda hanya perlu memasang aplikasi tertentu yang boleh merakam pemberitahuan yang datang pada telefon bimbit anda. Aplikasi ini boleh dimuat turun secara percuma di Play Store dan Appstore. Berikut ialah cara membaca mesej WhatsApp yang dipadam, diringkaskan dari pelbagai sumber.

2.Menggunakan Aplikasi Notification History




Notification History
Aplikasi ini akan merakam setiap pemberitahuan yang masuk ke telefon bimbit anda. Sekiranya terdapat mesej WhatsApp yang memasuki telefon bimbit anda, pemberitahuan kemasukan mesej akan direkodkan dengan aplikasi ini walaupun mesej telah dipadamkan oleh pengirim.

Cara menggunakannya agak mudah, anda boleh memuat turun dan memasangnya melalui Play Store atau App Store. Selepas itu, aktifkan akses pemberitahuan pada telefon bimbit anda melalui tetapan. Dayakan akses pemberitahuan untuk aplikasi Notification History.

Selepas itu, buka aplikasi Notification History dan anda akan dapati koleksi pemberitahuan dari pelbagai aplikasi yang dipasang di telefon bimbit anda termasuk WhatsApp. Klik pada pilihan pemberitahuan WhatsApp dan anda akan mendapati keseluruhan rakaman perbualan anda di WhatsApp termasuk mesej yang telah dipadamkan oleh pengirim.


3.Menggunakan Aplikasi WhatsRemoved+




WhatsRemoved+
Aplikasi WhatsRemoved + juga sama dengan Notification History, yang merakamkan pemberitahuan yang datang pada telefon bimbit. Apa yang menjadikan aplikasi ini berbeza dari Notification History adalah bahawa aplikasi ini membolehkan anda memilih pemberitahuan pada sebarang aplikasi yang anda ingin rekodkan dengan WhatsRemoved+.


Sebagai contoh, jika anda hanya mahu merakamkan pemberitahuan WhatsApp, anda boleh menetapkan WhatsRemoved+ untuk hanya merekodkan pemberitahuan WhatsApp. Aplikasi ini dikhaskan untuk merakam mesej yang dipadamkan oleh pengirim dan anda boleh mengetahui secara langsung dengan aplikasi ini. Cara menggunakannya juga mudah, seperti aplikasi biasa, anda hanya perlu memuat turun dan memasangnya di Gedung Play atau App Store.

Selepas itu buka aplikasi, pada peringkat awal anda akan segera dibawa untuk mengaktifkan akses pemberitahuan dalam menu tetapan. Sebaik sahaja diaktifkan, anda boleh memilih aplikasi yang mana anda ingin merakamkan pemberitahuan. Pilih Aplikasi WhatsApp untuk merakamkan pemberitahuan.

Selepas mengaktifkan WhatsRemoved+ untuk WhatsApp semua pemberitahuan masuk akan dirakam. Dan mesej yang dipadamkan akan dipaparkan pada aplikasi ini. Aplikasi ini boleh memaparkan mesej yang dipadam dalam bentuk teks, imej, video atau bunyi.


Sumber: Aliff Channel

Reactions

Ad Code

Responsive Advertisement