Ad Code

Responsive Advertisement

Recent in Technology

Responsive Advertisement

Ya Allah Bertimbunnya Hutangku. Serabutnya Kepala!


Image result for Ya Allah Bertimbunnya Hutangku. Serabutnya Kepala!

Bukit Uhud ini panjangnya 6 km. Bukit Uhud banyak kali disebut oleh Rasulullah ﷺ di dalam hadis baginda ﷺ; yang pertamanya Rasulullah ﷺ sebut sebagai bukit yang sayang kepada kita dan kita sayang kepadanya…

Yang kedua, pahala solat jenazah mendapat 1 qirat, di mana 1 qirat itu sebesar Bukit Uhud.

Dan yang ketiga ialah hadis yang diriwayatkan oleh Imam At-Tabarani, daripada Anas bin Malik ‘ Rasulullah ﷺ berpesan kepada Muaz bin Jabal;

‘Wahai Muaz nak tak jika aku ajar kepadamu satu doa yang jika kamu berdoa dengannya, walaupun hutang sebesar Bukit Uhud (6 Km panjang), Allah Ta’ala akan selesaikan hutang tersebut? Kata wahai Mu’az… (doanya seperti di bawah)

Dr Abu Anas Madani

Gunung atau Bukit Uhud mencintai Rasulullah SAW dan begitu juga sebaliknya. Menziarahinya kita akan mengambil hikmah mengenang pahit getir perjuangan Rasulullah dan para sahabat mempertahankan Islam. Uhud terletak kira-kira 7 km dari Madinah. Ia tidak bersambungan dengan banjaran gunung-gunung lain, nama Uhud sendiri bermaksud tersendiri.

Dari Anas bin Malik r.a, Rasulullah bersabda :
“Sesungguhnya Uhud adalah satu gunung yang mencintai kami dan kami juga mencintainya.”
(Disetujui oleh Al-Bukhari dan Muslim) – Melurhasanah

Pelajaran dari perang Uhud juga tertulis di Al Quran surat Ali Imran

APAKAH KAMU MENGIRA BAHWA KAMU AKAN MASUK SURGA, PADAHAL BELUM NYATA BAGI ALLAH ORANG-ORANG YANG BERJIHAD DI ANTARAMU, DAN BELUM NYATA ORANG-ORANG YANG SABAR (AYAT 142)? BAHKAN JIKA MUHAMMAD SENDIRI MATI TERBUNUH, MUSLIM HARUS TERUS BERPERANG (AYAT 144), KARENA TIADA SEORANG PUN YANG MATI TANPA IZIN ALLAH (AYAT 145). LIHATLAH PARA NABI YANG TIDAK MENJADI LEMAH KARENA BENCANA YANG MENIMPA MEREKA DI JALAN ALLAH (AYAT 146). PARA MUSLIM TIDAK BOLEH TAAT PADA KAFIR (AYAT 149), KARENA ALLAH AKAN KAMI MASUKKAN KE DALAM HATI ORANG-ORANG KAFIR RASA TAKUT (AYAT 151)

Jabal Uhud adalah bukit yang dijanjikan di syurga. Bukit Uhud atau Jabal Uhud (جبل أحد) adalah sebuah bukit di utara Madinah dengan ketinggian sekitar 1.077 meter. Bukit ini adalah lokasi pertempuran kedua antara Muslim dan pasukan musyrik Mekah. Pertempuran Uhud terjadi pada 23 Mac 625 Masehi, di tempat yang sekarang di barat laut Arab Saudi.

Jika kita ingin melihat bukit yang ada di syurga, maka ziarahlah Bukit Uhud. Nabi S.A.W. bersabda; Bukit Uhud adalah salah satu dari bukit-bukit yang ada di syurga. (H.R. Bukhari)
Reactions

Post a Comment

0 Comments

Ad Code

Responsive Advertisement